Amsterdam, onze nationale trots en één van de populairste reisbestemmingen in Europa, is een redelijk compacte en charmante stad die absoluut tot verkenning uitnodigt. Het netwerk van meer dan 160 grachten en smalle straatjes maken het een heerlijke plek om te wandelen of rond te varen.

Maar als jij af en toe een bezoekje aan de hoofdstad brengt, dan kom je ook al snel tot de conclusie, dat je maar beter niet met de auto naar deze stad moet komen. Niet alleen het parkeren is er zeer kostbaar, maar het is bovendien bijna onmogelijk om een plekje voor je auto te vinden.

De (brom-) fietshoofdstad van de wereld

Om deze reden ben je hier dan ook niet voor niets in de fietshoofdstad van de wereld aanbeland. In een stad waar er zelfs meer fietsen dan mensen zijn! Al die fietsen van Amsterdam vind je daarom langs elke stoeprand, gracht en brug. Plus geruisloos om je heen terwijl je er ronddwaalt.

Veel meer dan de helft van alle verplaatsingen in de binnenstad gebeurt op de fiets. Of dankzij de populariteit van de e-bike ook met de elektrische fiets. En dan zijn er ook veel scooters. Dat laatste is niet zo verwonderlijk, want wanneer je in deze stad woont en werkt. Dan is het misschien eens stuk beter om op de scooter dan in de auto te rijden. De twee belangrijkste redenen hiervoor is het parkeren en de kosten van het voertuig.

Er is altijd wel een parkeerplek

Als je met een scooter door de stad rijdt en je even ergens moet parkeren, dan kun jij deze scooter bijna overal wel kwijt. Zo zijn er dus geen problemen meer met het vinden van een parkeerplek.

Het is een stuk goedkoper

Op een scooter rijden is ook veel goedkoper dan in een auto rijden. Alleen de parkeerkosten is al een uitstekende reden om op de scooter op pad te gaan. Maar dat geldt uiteraard ook voor de brandstofkosten. En als je daarnaast weet dat de kosten van het onderhoud laag zijn, plus de verzekering vaak slechts een paar euro per maand kost. Dan is de keuze voor een gemotoriseerde tweewieler snel gemaakt.

Dit laatste blijkt ook uit de landelijke statistieken van het CBS. Volgens dit onderzoeksbureau zijn er op 1 januari 2022 bijna 1,2 miljoen bromfietsen in Nederland. De meeste eigenaren kiezen voor een scooter om snel op de bestemming te kunnen zijn. Of willen graag van die dure en grote auto af.

De populaire elektrische scooter

Vooral ouderen vinden het rijden op een scooter erg fijn. Het is dan ook geen wonder dat de populariteit van de snor- en bromfietsen bij ouderen stijgt. Er worden, volgens de brancheorganisatie Bovag, sinds de eerste helft van dit jaar ook meer elektrische dan benzine bromfietsen verkocht.

De helmplicht voor snorfietsers

De populariteit van de bromfietsen met een stekker blijft enorm groeien. Zo’n elektrische scooter heeft dan ook een motor die veel simpeler en goedkoper is om te onderhouden. Maar door de aankomende helmplicht voor snorfietsers in januari 2023 valt de verkoop van snorfietsen met het bekende blauwe kenteken bijna helemaal weg. Dit zijn de snorscooters en andere voertuigen met een maximumsnelheid van 25 km per uur.

Maar was dat al niet in Amsterdam het geval? Ja, dat is correct! Amsterdam was wat betreft de helmplicht één van de koplopers. Alle snorfietsers werden op sommige stukken al verplicht om in deze stad op de rijbaan te rijden. Daardoor moest iedere bromfietsrijder ook automatisch een helm dragen.

Het is wel belangrijk om hier rekening mee te houden, want het rijden zonder helm op een bromfiets kost je € 95,-. Maar rijd je op een Vespa dank kun je makkelijk online bij pothelm.nl terecht voor jouw perfecte scooter helm voor je vespa. Zo kan jij jezelf niet alleen een boete besparen, maar je ook goed beschermd op de weg bevinden.

Een milieuzone voor brom- en snorfietsen

Als laatste willen we graag nog even melden dat er in Amsterdam een milieuzone voor brom- en snorfietsen geldt. Je mag dus niet meer in de bebouwde Amsterdamse kom rijden, als je een scooter, brommer of snorfiets hebt met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder. In sommige gevallen is het echter wel mogelijk om hier een ontheffing voor te krijgen. Zo kan de bezitter van een vintage of ‘golden oldie’ brommer met een knalpot toch nog aangenaam door Amsterdam snorren.