Modeontwerper worden is een creatieve reis om de voorkeuren en antipathieën van de student te ontdekken. Stijlen en rages komen en gaan en komen dan weer terug. Dit geldt ook voor de modeontwerpindustrie, vooral! De industrie wordt vaak beïnvloed door de entertainmentindustrie (televisie, films, muziek, enz.). Zo bracht “That 70’s Show” hippiemode een nieuwe comeback-chic. Dit geldt ook voor andere films. Een goed voorbeeld hiervan is “Pirates of the Caribbean”, die een enorme toestroom van doodshoofd- en gekruiste beenderen heeft veroorzaakt. Het typische piratensymbool, meer verwant aan een gothic- of punkstijl, werd mainstream na het debuut van de films.
Deze invloed van de popcultuur inspireert ontwerpers van massamarkten. Couture-modeontwerpers streven er echter naar om de bron van inspiratie te zijn in plaats van een imitator. Het verschil daartussen zit in de training van de merchandiser versus de designer. Veel aspirant-modeontwerpers kiezen ervoor om in mode-merchandising te gaan. Deze twee velden vereisen echter een iets ander curriculum. De ene zal zich richten op verkoop, marketing en zaken, terwijl de andere – modeontwerp – zich zal concentreren op creativiteit en verbeeldingskracht om ideeën en concepten tot leven te brengen.
Na de middelbare school kunnen studenten voorbereidingscursussen voor de universiteit kiezen om hun educatieve tracks te leiden naar hun eigen mogelijke carrière. Voor een student die het pad van een ontwerper van welk type dan ook wil volgen, zijn kunstlessen essentieel voor het opbouwen van de basiskennis en kernconcepten die ze zullen gebruiken.
Middelbare schoolcursussen moeten worden geselecteerd om te helpen bij het opbouwen van een professionele portfolio om te laten zien aan potentiële designcolleges. Door heel vroeg met hun onderwijsplanning te beginnen, is het voor studenten mogelijk om het meeste uit hun middelbare schooljaren te halen door zich te concentreren op buitenschoolse activiteiten die hun universiteitstoepassingen extra pit geven. Potentiële modeontwerpers kunnen bijvoorbeeld niet alleen lessen in kunst volgen, maar ook in gespecialiseerde wiskunde- en computerlessen, multimediaklassen en drama-activiteiten waarmee ze verschillende aspecten van de modewereld kunnen verkennen. Sommige middelbare scholen bieden zelfs lessen in eigendom van kleine bedrijven of ondernemersvaardigheden.